Het Geheim van het Christelijk leven

 

 

 

AANBEVOLEN LINKS


Op deze pagina vindt u links naar sites die je helpen te ontdekken, dat het bij geloof en verzoening gaat om  'Jezus in ons'. Er zijn veel meer stemmen die beargumenteerd aantonen dat de gangbare, traditionele christelijke leer in de kern onjuist is.

 

  • Kruisiging - zijn daar andere verhalen over? Artikel van Reinier Sonneveld in het internetmagazine 'Lazarus' waarin hij betoogt dat de gangbare verzoeningsleer niet in de Bijbel te vinden is en pleit voor een andere uitleg van Golgotha.

  • 'Als ik je zie, zal ik je groeten' - documentaire, uitgezonden via NPO2 op 28-11-2015. Op boeiende wijze wordt helder waar het na een misdaad wel en niet om gaat. Worden slachtoffers er werkelijk beter van, als daders een door een rechter opgelegde straf 'uitzitten' of 'betalen'? Wie denkt dat het dan klaar is, vergist zich zeer. Straf-dragen brengt geen herstel, vrede of verzoening! Het verschil tussen strafrecht en herstelrecht wordt duidelijk. Verder doordenkend op dit thema vraag ik (Ton): werkt God met strafrecht of met herstelrecht?

  • S. Bratlie - De genade in Jezus Christus. Vaak wordt genade (onbewust) beperkt tot vergeving van zonden. Bijbelwoorden krijgen daardoor (onbewust) een andere kleur. Deze studie bespreekt veel van die teksten. Helder en  verhelderend! S. Bratlie is een leraar uit de kring van de CGN (Noorse broeders). Dit artikel is steekhoudend en leerzaam.

  • Online boek (Engelstalig):  The Biblical Revelation of the Cross.
    Norman Mc Ilwain toont uit de Bijbel helder aan, dat God voor vergeving geen betaling van schuld of straf eist. Maar, aldus Norman, Jezus voldeed voor ons in de plaats aan Gods eis tot 'volmaaktheid' - en dat wordt gelovigen toegerekend. Dit is een goede stap vooruit - maar het is volgens mij slechts een halve stap.

  • Een nieuw perspectief op Paulus (Engelstalig). Via deze zoekopdracht kunt u zien, dat veel theologen de gangbare leer (met name omtrent verzoening) niet bevredigend vinden. Men voert eerlijke exegetische argumenten aan waardoor de reformatorische uitleg van Paulus' woorden bevraagd wordt. Deze theologen worden door orthodoxen vaak zondermeer afgeserveerd. Eigen uitgangspunten opnieuw en eerlijk wegen lijkt voor zeer velen 'te' moeilijk.

  • Christ in/as/through us. Een artikel van James A. Fowler, te vinden op zijn site www.christinyou.net (waarop nog veel studies te vinden zijn). In dit artikel legt hij aan de hand van de Bijbel helder uit, dat Christus werkelijk in ons is en door ons werkt zodat Hij door middel van ons in de wereld werkt. Indrukwekkende studie!

  • Interview met dr Niko den Bok in het Reformatorisch Dagblad d.d 28/12/2009.
    Volgens Prof. Den Bok is de harde leer over God - Hij zou móeten straffen om verzoening mogelijk te maken - pas na 1300 door Scholastische theologen bedacht en daarna bij de Reformatoren tot (beheersend) uitgangspunt in de rechtvaardigingsleer geworden.
  • Een goede mogelijkheid om ons christen-zijn praktisch - in klinkende munt - om te zetten en je mee in te zetten voor Gods Koninkrijk in deze wereld, zie de site van Gospel for Asia.